Streek van Verrassingen

Afgelopen zomer mocht ik met mijn verjaardag de ontzettend leuke stad Leiden een dagje bezoeken. Deze streek heet niet voor niets de Streek van Verrassingen, want er zijn hier zoveel leuke dingen te zien en te doen. Aangenaam verrast was ik toen ik werd uitgenodigd om, samen met mijn zoon Job van 11 jaar, Katwijk en omstreken te komen bezoeken. Met overnachting in het Pop-Up Streekhuisje, een huisje op wielen dat door Oegstgeest, Leiden, Wassenaar, Voorschoten en Katwijk reist. Als laatste stop was het huisje te bewonderen bij Vakantiepark Koningshof in Rijnsburg (Katwijk) waar wij dus 1 nachtje mochten blijven slapen.

Pop-Up Streekhuisje / Vakantiepark Koningshof

Pop-Up Streekhuisje

Het Pop-Up huisje is te schattig, nog nooit hadden we in zoiets geslapen. Het is klein en toch van alle gemakken voorzien, met een keukentje, een koelkast gevuld met streekproducten, een tweepersoonsbed, een tafel met stoel en een mooi groot rond raam. Het doel is om te genieten van het betere buiten, want deze streek heeft zoveel te bieden. Het huisje heeft geen stromend water, gelukkig stonden we pal naast het binnen- en buitenzwembad van Vakantiepark Koningshof, en ook al heb ik geen ervaring met kamperen, het douche- en toiletgebouw zag er schoon en luxe uit. Een overnachting in het Pop-Up huisje is alleen op uitnodiging en niet te boeken, wel kan je er plaatsnemen op het leuke terras dat bij het huisje staat waar je informatie kunt lezen over de streek.

Vakantiepark Koningshof

We hebben met ons tweetjes in ieder geval heerlijk geslapen in het Pop-Up huisje. Dankzij Bizon Events stonden er buiten twee stoere Johnny Loco fietsen waar we de omgeving mee konden verkennen. Het park is schoon, ruim opgezet met overal voldoende parkeergelegenheid. Buiten vind je een grote speeltuin en voor wie dol is op vissen, aan de rand van het vakantiepark ligt een grote visvijver waar je zonder vergunning kunt vissen.

Nadat Job een duik in het zwembad heeft genomen gaan we in de avond heerlijk op het terras zitten bij het restaurant van Vakantiepark Koningshof. Deze spareribs waren verrukkelijk! Naast het restaurant en de receptie bevindt zich de Park Shop, hier hebben we de volgende ochtend broodjes gehaald, die iedere ochtend vers worden gebakken.

Katwijk aan Zee

Na het avondeten zijn we naar Katwijk aan Zee gereden voor een prachtige zonsondergang. Het brede strand is hier zo mooi en rustig. Wist je dat het behoort tot de schoonste stranden van Zuid-Holland?

Katwijks Museum

Op enkele minuten lopen van het strand ligt het gezellige centrum van het voormalige vissersdorp Katwijk. Hier zijn we de volgende dag heen gegaan om te shoppen en te lunchen. In de middag waren we uitgenodigd om het Katwijks Museum te komen bezoeken. Job vindt geschiedenis en vooral opgravingen heel erg interessant, speciaal voor hem kregen we een rondleiding inclusief speurtocht. Deze speurtocht voor kinderen leidt je door het hele gebouw en levert je bij goede antwoorden een prijs op.

Het museum combineert een bijzondere collectie schilderijen met een fraaie verzameling lokale en streekgebonden bezienswaardigheden. Trots is het museum op een van de vroegst bekende schilderijen van Jan van Goyen “Strandgezicht met visverkopers te Katwijk” uit 1641.

De tweede avond waren we uitgenodigd door Strandpaviljoen Surf en Beach om hier te komen eten en te genieten van wederom een spectaculaire zonsondergang. Dit Strandpaviljoen is in 2020 verkozen tot beste strandpaviljoen van Zuid-Holland. Je zit hier heerlijk op de grote lounge banken en het eten is fantastisch.

Na het ontbijt en een laatste plons in het zwembad hebben we uitgecheckt bij de receptie en zijn we richting het Louwman Museum gereden waar 2 tickets voor ons klaar lagen. Job en ik zijn beide gek op mooie auto’s en daar staat dit museum vol mee. Het Louwman Museum is een indrukwekkend mooi en groot gebouw en hier bevindt zich ’s werelds oudste collectie automobielen. Het museum geeft een beeld van de automobielindustrie en gaat terug tot 1887, je kijkt je ogen uit. Nadat je alles heb gezien eindig je op het sfeervolle Museumplein, een gezellig centraal punt met historische winkeltjes en karakteristieke gevels waar je gezellig een hapje en een drankje kunt bestellen.

Natuurgebied Meijendel

Omdat het zo’n heerlijk weer was zijn we nog even naar het natuurgebied Meijendel gereden dat middenin het Nationaal Park Hollandse Duinen ligt in Wassenaar. In dit mooie duingebied kan je urenlang wandelen en parkeren is er gratis.

Hiermee kwam een einde aan ons leuke tripje. In eerste instantie denk je misschien niet zo snel aan deze streek om naar toe te gaan, maar het heeft mij nu voor de tweede keer aangenaam verrast. De streek heeft alles, de zee, mooie stranden, heerlijke plekken om te eten, gezellige terrassen en mooie natuur. Wil je meer weten over alle leuk dingen die er te doen zijn in deze streek, kijk dan op Streek van Verrassingen en ontdek alle leuke plekjes.

XO Frieda

Deze blogpost bevat producten die ik heb ontvangen.